Näytetään tekstit, joissa on tunniste Elisa kotiakku. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Elisa kotiakku. Näytä kaikki tekstit

lauantai 25. huhtikuuta 2026

Talven siirrot ja Elisan kotiakusto toiminta


Täällä Köyliössä on itselläni käytössä sähkönjakeluverkon kausisähkö, eli siirrosta maksetaan talviaikaan (1.11.-31.3.) klo 7-22 6,87 snt/kWh ja klo 22-7 3,15 snt/kWh. Muuna aikana, huhtikuusta lokakuuhun mennään tuolla 3,15 snt/kWh, eli kun kysyntää on niin on myöskin hyvä veloittaa. Viimeiset pari vuotta minkä tässä nyt olen asunut on talvella tuo kulutus ollut n. 60/40 suhteessa päivä/yö. Nytten kun tuli tuo Elisan akusto joka lataa ittensä halvalla sähkönhinnalla ja halvemmalla siirron hinnalla niin suhde on muuttunut huomattavasti yösiirron puolelle.

Marraskuu: 14/86
Joulukuu: 20/80
Tammikuu: 37/67
Helmikuu: 35/65
Maaliskuu: 11/89

Ja tämä vain 28 kWh akustolla.

Pääsiäisen jälkeen sitten tulikin soitto asennusfirmasta ja parissa tunnissa oli 2 x 7 kWh moduulit asennettu torneihin ja nyt mennään sitten 42 kWh akustolla. 

Tätä kirjoitettassa parina viime päivänä ollaan menty käytännössä täysin omavaraisesti.



lauantai 13. joulukuuta 2025

Elisa Kotiakku kokemuksia

Nyt kun tuo Elisan kotiakkua on ollut käytössä vajaan puolivuotta, niin ajattelin jakaa vähän kokemuksia tuon käytöstä.

Elisa Kotiakku 28 kWh kaksoistorni


Lähtökohtahan on 28 kWh akusto, joka on kahdessa tornissa. Aluksihan ei toinen suostunut näkymään softassa, mutta sekin sitten korjaantui elokuun alkupuolella. Systeemi on kuitenkin toiminut, joskin vain puoliteholla alusta alkaen, eli käytössäni on ollut 14 kWh ja kesäkuussa maksoin toukokuun sähkölaskun ja seuraavan maksoin vasta joulukuussa, marraskuun sähkölaskun.

Suurin yllätys oli marraskuussa kuinka paljon kuormaa sai siirrettyä yösähkölle

Itselläni kun on ns. kausisähkö, eli päivällä ja yöllä eri siirtohinnat ja se on rajoittunut vielä talvikuukausille, eli marraskuusta maaliskuulle. Päivällä siirtohinta on 6,67 snt/kWh ja yöllä 3,06 snt/kWh ja tuossa on kuitenkin selkeä ero. Aiempina vuosina kulutus on ollut n. 60/40% suhteessa ja nyt ensimmäisen päiväsähkö kuukauden jälkeen suhde oli 14/86%! Eli kulutus lähes kokonaan siirtynyt yösähköön, toisin sanoen yöllä ladattua sähköä on riittänyt melkein koko päivälläe. Tiedän että marraskuu oli varsin lämmin ja tulevina kylminä kuukausina en tule pääsemään samaan suhteeseen, kun parhaimillaan päiväkulutus on ollut reilu 100 kWh. 

Elisa kotiakku päihittää pörssisähkön keskihinnan

Toinen mikä on ollut kanssa hienoa on se että kotiakku syöttää virtaa taloon kun on pörssisähkössä hintapiikki ja sen ansiosta on toteutunut sähkönhinta alittanut pörssin koko tämän ajan. Aiemmin olen vähän katsonut hintojen perään että kannattaako pesukone laittaa nyt vai vasta vähän myöhemmin päälle, mutta nykyään ei oikeastaan tarvitse katsella. Jossei nyt sattumalta kokkaile jotain samaan aikaan, kun hella vie energiaa jonkin verran.

Sain tässä vähän aikaa sitten Elisan kotiakuston tilaajana suosittelukoodi, jolla uuden Elisa kotiakku tilaaja saa 200€ alennuksen asennuksen hinnasta!


perjantai 17. lokakuuta 2025

Mikä on Elisa Kotiakku?

⚡ Mitä Elisa Kotiakku on?

Elisa Kotiakku on kotitalouksille suunnattu älykäs akkujärjestelmä, joka varastoi sähköä ja vapauttaa sen juuri silloin, kun sitä eniten tarvitset. Se ei ole pelkkä akku, vaan osa suurempaa kokonaisuutta: Elisan kehittämää virtuaalivoimalaitosta, joka tasapainottaa sähkön käyttöä ja tuotantoa Suomessa.

🔑 Keskeiset hyödyt

  • Hintavaihteluiden tasaaminen: Akku ladataan silloin, kun sähkö on halpaa, ja puretaan, kun hinta nousee.

  • Aurinkosähkön varastointi: Paneelien tuottama sähkö ei mene hukkaan, vaan sitä voi käyttää myöhemmin.

  • Tekoälyohjaus: Järjestelmä optimoi automaattisesti, milloin akku ladataan ja puretaan.

  • Osallistuminen reservimarkkinaan: Kotitalous voi tukea sähköverkon vakautta ja saada siitä taloudellista hyötyä.

  • Helppo käyttöönotto: Palvelu toimitetaan avaimet käteen -ratkaisuna, sisältäen akun, ohjelmiston ja asennuksen.

💡 Miksi tämä on merkittävää?

Elisa Kotiakku ei ole vain tapa säästää rahaa. Se on askel kohti energiaomavaraisuutta ja kestävämpää tulevaisuutta. Kun kotitaloudet osallistuvat sähköverkon tasapainottamiseen, koko yhteiskunta hyötyy. Samalla uusiutuvan energian käyttö kasvaa ja riippuvuus fossiilisista polttoaineista vähenee.


Sain tässä vähän aikaa sitten Elisan kotiakuston tilaajana suosittelukoodi, jolla uuden Elisa kotiakku tilaaja saa 200€ alennuksen asennuksen hinnasta!


Muut blogini:


Kuvia tienpäältä
Taivaalla on välillä mitä ihmeellisempiä taideteoksia
Chevrolet El Camino 1970